Social Psykologi: Normen kan bedra våra sinnen

december 7, 2007 kl. 1:25 e m | Publicerat i Hjärnan, Psykologi | 7 kommentarer
Etiketter: ,

Psyblog berättar om ett intressant socialt experiment som genomförts av Asch (1951) där normens påverkan på våra sinnen undersöks. Asch lät människor titta på ett linje och bad dem sedan tala om vilken av tre andra linjer av olika längd som hade samma längd som den första linjen. Det visade sig att även fast det rätta svaret var uppenbart valde en betydande andel av försökspersonerna ett av de uppenbart felaktiga alternativen i en situation där ett antal personer tidigare öppet hade gjort samma val.

Läs mer om undersökningen och vad den säger om hur människor påverkas av normer och gruppbeteenden >>

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag tycker att socialpsykologin bevisar samma sak igen och igen. Vad är skillnaden mellan det här experimentet och Standford prison-experiment eller Milgrams-experiment?

  2. Odelberg – Vad menar du det är de skulle bevisa?

  3. Samma som i inlägget här ovan. Vi är som kackelackor, böjer oss för övermakten.

  4. Hej! Bra att fler än jag har sinne för socialpsykologi, kom gärna med tips på fler bra siter om ämnet. Älskar socialpsykologi och hoppas hela svenska folket skall upptäcka att psykologi och sociologi behöver detta ämne som ett självständigt pekfinger. Bästa hälsningar Fredrik SE GÄRNA MIN SIDA!

  5. Hej! Jag är en svensk tjej som har studerat social psykologi nu i Argentina i ungefär fem år. Jag hoppas också som du Fredrik att detta ska inkorporeras mer i Sverige, håller med er andra, jätte spännande!!!!!!!!

  6. Argentina, Buenos Aires

    April 2008

    Till Vederbörande,

    Mitt namn är Natalia Quintana, jag är 25 år och har bott/ studerat i Argentina i 5 år nu. Anledningen till detta är att jag studerar Social Psykologi, är just nu på sista året i utbildningen vilket skulle vara motsvarigheten till Sveriges kandidatur.

    Jag är född i Göteborg men jag har bott i Lund, Skåne, hela mitt liv. När jag är klar med min utbildning så ska jag återvända till Sverige.

    Jag skriver till Er, men jag måste erkänna att jag inte har en direkt fråga, utan jag är mest nyfiken på Social Psykologerna i Sverige.

    Det jag mest av allt är intresserad av är att kunna hålla kontakten med Social Psykologer från Sverige för att utbyta åsikter, frågor, erfarenheter etc; hoppas Ni är intresserade!

    Med vänliga hälsningar;

    Natalia Cleofé Quintana

    E post: cleofe@live.se

  7. stanley phan attorney

    Social Psykologi: Normen kan bedra våra sinnen | WeMind


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

