Beteendeforskning: Att minska ohälsosamma beteenden

augusti 27, 2008 kl. 5:49 e m | Publicerat i Forskning | Lämna en kommentar
Etiketter: , , ,

Vi blir dagligen matade med information om riskerna med olika ohälsosamma beteenden, men det är inte alltid detta påverkar våra val. Journal of Consumer Research föreslår istället en enkel men tydligen effektiv metod för att minska ohälsosamma beteenden: koppla beteendet till en utgrupp.

Jonah Berger vid University of Pennsylvania och Lindsay Rand vid Stanford University har undersökt denna metod med gott resultat. Deltagarna utgjordes av studenter och utgruppen var studenter på en annan nivå än den egna gruppen. Det visade sig att de som fått information om att utgruppen åt mer snabbmat än den egna gruppen, minskade sitt ätande av snabbmat med 28 % jämfört med de som inte fått sådan information.

På ett liknande sätt har man i en annan studie satt upp lappar gällande överdrivet drickande i studentkorridorer. När lapparna fokuserade på en utgrupps överdrivna drickande minskade alkoholkonsumtionen med 50 % i jämförelse med när lapparna informerade om hälsorisker.

Författarna menar att studierna visar hur viktig identiteten är vad gäller hälsosamt beteende. Förhoppningsvis kan detta leda till nya sätt att effektivt främja allmän hälsa.

Läs mer på Scientific Blogging >>

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: