Läkartidningen: Vägräcken skall förhindra självmord

april 23, 2008 kl. 9:27 f m | Publicerat i Psykiatri, Psykisk hälsa, Svensk sjukvård | 3 kommentarer
Etiketter: ,

Nu har vägverket beslutat att bygga högre skyddsräcken för att förhindra självmord på speciellt utsatta broar. Speciellt utsatta för självmordshoppare är höga broar, broar över vatten samt broar i närheten av psykiatriska kliniker. Läkartidningen argumenterar för att det är en klok åtgärd och går igenom de fyra faktorer som har visat sig påverka självmordsfrekvensen:

  • Psykiatrisk vårdnivå: Psykoterapi, rehabilitering, farmakologi etc.
  • Mekanisk skyddsnivå: Räcken, kameraövervakning etc.
  • Informationsnivå: Forskning, utbildning etc. 
  • Strukturell nivå: Fattigdom och utanförskap, utjämning av sociala skillnader etc. 

    Läs mer i Läkartidningen >>

    3 kommentarer »

    RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

    1. […] WeMind rapporterar att Vägverket ska satsa på att förebygga självmord genom att bygga räcken på vissa utvalda broar. Susanne Ringskog Vagnhammar skriver i Läkartidningen om aktuell forskning som visar att skyddsräcken kan minska självmorden från höga broar. Jag misstänker att psykiatern David Eberhard ser det som ett bakslag. Han har ju tidigare ironiserat över Sverige som “Trygghetsnarkomanernas land”. I sin bok tar han bland annat upp Vägverkets tankar om suicidprevention. Nu tycks det alltså bli verklighet. […]

    2. Hej! Jag uppskattar att ni stödjer svaga i samhället och hoppas att om vi blir många som kan ge stöd, så kommer det att lösa sig av sig självt. Du och jag inser vikten av vad människor behöver och det är bra. Tyvärr förstår inte alla samma sak som vi. Vi är fler friska människor på vår jord och om alla hade engagerat sig så hade problemen inte varit så stora som de faktiskt har blivit idag. Kämpa för rättvisa! Med vänlig hälsning bloggmästaren på resurs.

    3. Inatt jag drömde något som jag aldrig drömt förut, jag drömde att man började ta tag i källan till ett enda jävla problem för en gångs skull….

      Men icke, bygg era höga räcken så kanske jag ser dom från mitt träd när jag hoppar med snaran runt halsen…


    Lämna en kommentar

    Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
    Entries och kommentarer feeds.